حضرت ایوب ع
| ادامه مطلب...

زندگینامه حضرت ایوب (ع)

نام و نسب حضرت ایوب( علیه السلام)
ايوب مردى بود از اهل روم و هو أيوب بن أموص بن رازخ بن روم بن عيص بن اسحاق بن ابراهيم عليه السلام و مادر او از فرزندان لوط بود و خداى تعالى او را برگزيد و پيغمبرى داد.
حضرت ایوب (ع) از نوادگان حضرت اسحاق (علیه السلام) و نوه حضرت ابراهیم( علیه السلام) است.


حضرت ایوب (ع) در اسلام
نام ایوب پیامبر در آیات ۱۶۳ سوره نساء، ۸۴ سوره انعام، ۸۳ سوره انبیاء، و ۴۱ سوره «ص» آمده است. قرآن حضرت ایوب (ع) را از نسل نوح می داند. داستان قرآنی ایوب شبیه داستان عهد عتیق است و شیطان پس از این که می شنود ایوب درستکارترین شخص در نسل خویش است از خدا اجازه می گیرد تا بلاهای گوناگون بر سر وی آورد. قرآن اشاره ميکند که ایوب براي مدت زيادي تحت فشار قرار می گیرد اما اشاره ميکند که ایوب هیچگاه ایمان خود را به خداوند از دست نداد.



:: موضوعات مرتبط: پیامبران و معصومین، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : شنبه 16 فروردين 1399
زمان : 19:49
سوره انبیا


سوره انبیاء بیست و یکمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۱۷ جای دارد. نام‌گذاری این سوره به نام انبیاء به دلیل وجود نام شانزده پیامبر در آن است. از موضوعات اساسی سوره انبیاء توحید، نبوت، معاد و غفلت‌زدایی از مردم است.
آیات ۸۷ و ۸۸ این سوره که به آیه نماز غفیله یا ذکر یونسیه معروف است و آیه ۱۰۵ که بر ارث بردن زمین توسط صالحان اشاره دارد، از آیات مشهور این سوره است. در فضیلت این سوره آمده است کسی‌که سوره انبیاء را بخواند، خدا از او به آسانی حساب می‌کشد و مورد عفو خود قرار می‌دهد و همه پیامبرانی که نامشان در قرآن است به او سلام می‌گویند.



:: موضوعات مرتبط: سوره ها، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : شنبه 16 فروردين 1399
زمان : 19:45
حضرت سجاد ع


علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد و زین العابدین (۳۸- ۹۵ق)، چهارمین امام شیعیان. مدت امامت وی ۳۴ سال بود. امام سجاد(ع) در واقعه کربلا حضور داشت؛ ولی به علت بیماری، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین(ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد.

واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد(ع) روی داد. مجموعه ادعیه و مناجات امام سجاد(ع) در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. رسالة الحقوق، رساله‌ای کوچک درباره تکالیف بندگان در برابر خدا و خلق خدا، منسوب به اوست.

بنابر روایات شیعه، امام سجاد(ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است.

امام سجاد(ع) دارای فضائل بسیاری بود. برای نمونه از عبادت و کمک به فقرای او موارد متعددی گزارش شده است. امام نزد اهل سنت نیز جایگاه والایی داشته و آنها علم و عبادت و ورع او را ستوده‌اند.



:: موضوعات مرتبط: پیامبران و معصومین، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : شنبه 16 فروردين 1399
زمان : 19:42
آخرت
| ادامه مطلب...

آخِرَت جهان پس از مرگ و عالَمی است که پس از دنیا می‌آید. آخرت در برابر زندگی دنیا قرار دارد. باور به آخرت را از اصول دین اسلام می‌دانند و کسی را که به آن اعتقاد ندارد، مسلمان نمی‌شمارند. در قرآن بر اهمیت آخرت تأکید شده و ایمان به آن از اصول دعوت همه پیامبران بیان شده است. گفته‌اند بیش از یک‌سوم آیات قرآن به آخرت مربوط می‌شود.

در کتاب‌های کلامی مسلمانان از آخرت با عنوان معاد یاد شده و دلایل نقلی و عقلی‌ای برای اثبات آن مطرح شده است. عالمان مسلمان بااستناد به آیات قرآن، آخرت را جهانی کاملاً متفاوت با دنیا می‌دانند و ویژگی‌هایی برای آن بیان می‌کنند؛ از جمله: جاودانگی، تفکیک نیکوکاران از بدکاران، دیدن نتیجه اعمال و بهره‌مندی از نعمت‌ها بر اساس شایستگی.

برخی از عالمان مسلمان بر این باورند که آخرت پس از پایان زندگی دنیوی آغاز می‌شود، اما گروهی نیز می‌گویند عالم آخرت هم‌اکنون نیز هست و بر دنیا احاطه دارد.



:: موضوعات مرتبط: روز رستاخیز ، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : جمعه 15 فروردين 1399
زمان : 18:17
سوره کوثر


سوره کوثر صد و هشتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. این سوره، کوچک‌ترین سوره قرآن، به دلیل سخن گفتن از نعمتی به نام کوثر برای پیامبر(ص) در نخستین آیه، کوثر نامیده شده و از پیامبر خواسته است تا در برابر این نعمت بزرگ، نماز بخواند و قربانی کند.

حوض کوثر، رودی در بهشت، خیر فراوان، اسلام، نبوت، قرآن، شمار فراوان اصحاب و شفاعت و فراوانی ذریه از مصادیق کوثر معرفی شده‌اند. به اعتقاد بسیاری از علمای شیعه حضرت فاطمه(س) و فرزندانش یکی از مصادیق کوثر هستند؛ زیرا نزول سوره در پاسخ به کسانی است که پیامبر(ص) را بدون نسل و ذریه می‌دانستند.

در فضیلت تلاوت سوره کوثر آمده است کسی که این سوره را در نمازهای روزانه بخواند، روز قیامت از حوض کوثر خواهد نوشید و همنشین رسول خدا در زیر درخت طوبی خواهد بود.



:: موضوعات مرتبط: سوره ها، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : جمعه 15 فروردين 1399
زمان : 18:15
سوره بقره
| ادامه مطلب...

سورهٔ بقره، (به معنای سورهٔ گاو ماده)دومین و بزرگ‌ترین سوره کتاب الله قرآن است و ۲۸۶ آیه دارد. بیشتر آیات این سوره در مدینه و پس از هجرت نازل شده‌است.

بقره به معنی گاو ماده‌است. دلیل نام‌گذاری این سوره به این نام، این است که در آیات ۶۷ تا ۷۳ این سوره داستان فرمان خدا به بنی‌اسرائیل مبنی بر کشتن و ذبح کردن گاو، بیان شده‌است.

نامهای دیگر سوره

فسطاط القرآن، سنام القرآن، با سوره آل عمران تواماً.

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: سوره ها، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : چهار شنبه 13 فروردين 1399
زمان : 11:25
احادیث ائمه ع راجع نیکی به پدر و مادر
| ادامه مطلب...

امیر المؤمنین علی(ع) فرمود:

بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.

امیرالمؤمنین(ع) فرمود:

کسی که پدر و مادر خویش را غمگین سازد عاق والدین شده است. (حق آنها را رعایت نکرده است.)

پیامبر خدا (ص) فرمود::

هر فرزند نیکو کاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول باو داده می‌شود، سؤال کردند، حتی اگر روزی صد مرتبه به آن‌ها نگاه کند؟

فرمود:: آری خداوند بزرگتر و پاکتر است.

امام صادق (ع) فرمود::

برترین کار‌ها عبارتست از: ۱ - نماز در وقت ۲ - نیکی به پدر و مادر ۳ - جهاد در راه خدا.

 



:: موضوعات مرتبط: احادیث، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : سه شنبه 12 فروردين 1399
زمان : 13:3
سوره ناس


سوره ناس، صد و چهاردهمین (آخرین) سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام جای گرفته است. سوره ناس جزو چهارقل است. خداوند در این سوره به پیامبر(ص) دستور می‌دهد در مقابل وسوسه‌گرانِ پنهان به خدا پناه ببرد. در برخی از تفاسیر اهل سنت آمده است این سوره هنگامی نازل شد که مردی یهودی، پیامبر(ص) را سِحر کرد و پیامبر به سبب آن بیمار شد. پس از آمدن جبرئیل و نزول سوره فلق و ناس، آیات آن بر پیامبر(ص) خوانده شد و او از بستر بیماری برخاست. برخی از عالمان شیعه به این سخن اشکال کرده‌اند و گفته‌اند سحر و جادو بر پیامبر(ص) اثر نمی‌کند.

سوره ناس و فلق را مُعَوِّذتین گویند؛ چراکه برای تعویذ خوانده می‌شوند. در فضیلت تلاوت سوره ناس، از جمله نقل شده است هر کس دو سوره ناس و فلق را بخواند، مانند آن است که همه کتاب‌های پیامبران الهی را قرائت کرده است. همچنین نقل شده است پيامبر(ص) دو سوره ناس و فلق را محبوب‌ترينِ سوره‌ها نزد خداوند می‌دانست.



:: موضوعات مرتبط: سوره ها، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : دو شنبه 11 فروردين 1399
زمان : 11:37
احادیث معصومین ع راجع نماز
| ادامه مطلب...

رسول خدا(ص)

کسی که نماز را عمدا ترک کند بر درب جهنم، نامش از دوزخیان نوشته میشود.

امام باقر علیه السلام در مورد نماز فرمودند:

مَن اَتَمَّ رُکوعَهُ لَم تَدخُلهُ وَحشَةٌ فی القَبر.

هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید.

(کافی(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 321، ح 7)

 

 



:: موضوعات مرتبط: احادیث، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : یک شنبه 10 فروردين 1399
زمان : 9:37
ستاره اطارق


 ستاره اطارق  در احادیث و روایت عصر حضور ،دیده شدن ستاره ای در اسمان مکرر ذکر شده است ظهور این ستاره دنباله دار در ادیان دیگر نیز امده است و یکی از نشانه های حضور است و پیامبر گرامی اسلام مفصل در مورد ان در حدیثی طولانی توضیح داده است و خصوصیات ان را بیان کرده است صارق به معنای کوبنده و یا شکننده است  به ماه یا ستاره درخشانی که شبانگاه ظلمت شب را می شکند و میشکافد و نورش را به زمین میرساند در ایه نخست این سوره به طارق قسم یتد شده و نام ان سوره نیز همین بوده است 



:: موضوعات مرتبط: معجزات و اسرار قران، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : شنبه 9 فروردين 1399
زمان : 15:7


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.